Recensies Dunkirk

actie / thriller - Vanaf 12 jaar

Dunkirk

Van regisseur Christopher Nolan (Interstellar, Inception, The Dark Knight - trilogie) komt de actie-thriller Dunkirk. Het eigen originele scenario brengt hij naar het grote scherm. Dunkirk opent met honderduizenden Britse en geallieerde troepen die omringd worden door de vijand. Ze zitten gevangen op het strand met hun rug naar de zee gekeerd. Het lijkt een onmogelijke situatie nu de vijand hen van alle kanten heeft ingesloten.

Onderstaand de recensies op Recensies Dunkirk

Een visuele zintuiglijke film. Dat is ‘Dunkirk’ van begin tot het eind. Niks geen opzwepende poespas, maar gewoon harde oorlogs actie. Zowel te land, als ter zee en in de lucht, ervaar je de heftigheid. De film is erg visueel. Vele shots zijn uit goeie hoeken genomen, waardoor het haast lijkt alsof je er midden in zit.

Ook dankzij de opzwepende muziek van ‘Hans Zimmer’, bepaald vele emoties die je hier bij voelt. Denk niet aan sentimentele muziek, maar aan o.a echte nerveuze violen die je hart sneller doen laten kloppen. Dit is echt een mooie toevoeging, aangezien er weinig gesproken wordt in deze film. Je voelt geregeld de angst die de soldaten ervaren, best overweldigend.

Verder heeft de film niet echt diepgang of verrassingen, erg hinderlijk is dat opzich niet, maar ik miste wel een plot.

Deze film moet je zien in Atmos XD, want daar komt hij goed tot zijn recht.

2. Recensie van fvo

Dat het voeren van een oorlog eigenlijk alleen maar verliezers oplevert wordt eens en temeer duidelijk bij het zien van de film Dunkirk. Dit waargebeurde oorlogsdrama, dat zich in 1940 ontvouwd in Duinkerke, wordt vanuit meerdere gezichtspunten getoond.

Zo zijn er de ruim 400.000 soldaten op het Duinkerkse strand en de RAF piloten die het opnemen tegen de Duitse jagers die het strand en de Engelse boten onder vuur nemen. De Engelse officieren die een onmogelijke evacuatie proberen te organiseren en de hoofdrolspeler Fionn Whitehead die als één de soldaten van alles probeert om op een boot naar “huis” te komen.

En we volgen een vader en zoon met hun boot die samen met andere plezierboot eigenaren vanuit Engeland de oversteek wagen om soldaten aan de overkant op te halen.

Gedurende de film spring je dus steeds over van de één naar de ander. Dat maakt de film aan de ene kant afwisselend en laat je het persoonlijke drama wat eenieder meemaakt meevoelen.

Aan de andere kant lijkt het alsof je in een climax zit die anderhalf uur duurt. Dat wordt ook nog eens veroorzaakt door de muziek van de bekende filmmuziek componist Hans Zimmer die je een groot deel van de film “toedendert”. Aan het eind van de film wordt het muziekspektakel enigszins eentonig.

Houdt de film je dan te lang gevangen in die climax? Nee, zeker niet want er zijn veel spectaculaire scenes die je op het randje van je stoel laten zitten. De pauze laat je even op adem komen en geeft je de gelegenheid om al die verschillende gezichtspunten weer op een rijtje te krijgen. Om na de pauze weer in de hoogste versnelling door te gaan.

Er wordt relatief weinig gesproken in deze film. De scenes, die deels rondom Urk zijn opgenomen, spreken min of meer voor zichzelf waarbij de dramatiek er vanaf druipt.

Is Dunkirk een aanrader? Zeker voor wie een waargebeurd oorlogsdrama uit 1940 wil doorleven. Wat mij betreft zeker 3 sterren waard.

3. Recensie van BIGED

DUNKIRK: Verrassend om een oorlogsfilm te zien van regisseur Christopher Nolan die we hoofdzakelijk kennen van superheld- en actiefilms. De film beschrijft een van de memorabele momenten uit de 2e wereldoorlog. De personage worden niet geïntroduceerd je wordt zo in het diepe gegooid. Dat was ook wel even schakelen op welk tijdsmoment die speelt. De reddingsoperatie wordt vanuit de drie invalshoeken land, zee en lucht weergegeven.

Primair gaat het over jonge soldaten die je volgt. Wetende dat het om een evacuatie gaat van totaal 300.000 wordt het verhaal klein en persoonlijk gemaakt. Er zitten weinig dialogen in dus de film moet het hebben van de close-up van de hoofdrolspelers en soms iets te lang opbouwende scenes. Hierbij spelen de soundtrack en geluidseffecten van Hans Zimmer een prominente rol.

Opvallende zijn de 3 invalshoeken alle drie met hun eigen gevoel. De film is zo gefilmd dat je als het ware mee kijkt over de schouder van de soldaten, de piloten en de kapitein en zoon die met een eigen bootje de soldaten gaan redden. Verder is het bijzonder dat de vijand er wel is maar je hem niet ziet. Dit betekent dat de film de clichématige oorlog thema’s vermijd iets wat Nolan zeer goed beheerst. De film houdt je aandacht wel vast maar mist soms net even een climax.

Deze film zal zeker niet als een klassiek oorlogsdrama de filmboeken in gaan maar geeft een beeld weer van die de werkelijkheid zeer goed benaderd. Daarbij komt dat deze versie van Dunkirk een visueel meesterwerk dat het best op IMAX tot zijn recht komt. Helaas zijn daar nog maar 1 of 2 bioscopen van in Nederland. Wel is Dolby ATMOS gewenst voor de indrukwekkende sounds effects een absolute must.

4. Recensie van gradsje

Een fantastisch opgezette film. De film laat je vanuit diverse personages de oorlog beleven. In de held die de gewone burger heet, in de officier die de onmogelijke taak krijgt 400.000 mensen te evacueren van strand Duinkerken en van vliegtuigpiloten.

Het evacueren verloopt heel anders dan de Britten hadden gehoopt. Want tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een groep Franse, Belgische, Canadese en Britse soldaten in Duinkerken omsingeld door de Duitsers. Er zal een evacuatie moeten gaan plaatsvinden. De honderdduizenden soldaten zijn van alle kanten ingesloten. Ontvluchten via land blijkt onmogelijk. Ook via de zee word het onmogelijk gemaakt door de Duitse Jagers. Een grote reddingsactie blijkt noodzakelijk. Gaan ze het redden?

Hans Zimmer heeft de muziek in deze film perfect gecomponeerd. Elk stukje film werd wel ondersteund met muziek. Sommige stukken duurde bijna 10 minuten tot de film een nieuwe hoogtepunt kreeg. De film zit vol hoogtepunten en verrassingselementen. Een echte aanrader voor wie van oorlogsfilms houd. En een andere kijk wil dan alleen tanks en schietpartijen. Voor mij 5 sterren voor het goede verhaal. Goede verfilming en goede muziek. Een film die boeit van begin tot eind.